با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ خلفای بنی عباس
زیارت عاشورا

 سومین خلافت اسلامی و دومین سلسله اسلامی اطلاق میشود.خلافت عباسیان توسط خاندان عباسی اداره می‌شد. خلافت عباسی در سال ۷۵۰ میلادی در حران تاسیس شد .مرکز این خلافت بعدها از حران به بغداد منتقل شد،حکومت عباسی در بغداد در سال ۱۲۵۸ میلادی پس از یورش مغولان  به پایان رسید.سپس توسط بازماندگان این دودمان حکومت مذکور به قاهره منتقل شد؛در سال ۱۵۱۹ میلادی پس از فتح شام  و مصر توسط ارتش عثمانی سلسله عباسیان منقرض شد.

۱ ابوالعباس سفاح (۱۳۲ – ۱۳۶ ق)

 در سال ۱۳۲ هجری قمری در مسجد کوفه به خلافت رسید که تا زمان مرگش در سال ۷۵۴ میلادی خلافت کرد. سَفاح از نوادگان عباس بن مطلب و از بنی هاشم بود. او در نخستین خطبه‌اش ادعا کرد که امویان با ستم حق آنها را پایمال کردند و با دادن وعده و وعید به مردم از آنها خواست تا سپاسگزار خداوند باشند تا به آنها این فرصت را داده‌است که شاهد دوران خلافت عباسیان باشند.

سفاح خلافت اموی را از میان برداشت و بزرگان خاندان اموی را کُشت. قبر تمام امویان در شام، به فرمان او کنده شد و تنها قبر عمر بن عبدالعزیز شکافته نشد.خلافت سفاح، ۴ سال به طول انجامید.

 

 

۲ ابوجعفر منصور دوانقی (۱۳۶ –  ۱۵۸ ق)

نامش عبدالله، کنیه‌اش ابوجعفر و لقبش منصور بود و پسوند دوانیقی را از آن جهت به‌دنبال لقب او آورده‌اند که بسیار حسابگر و بخیل بود و بر کوچک‌ترین اجزاء که دانه و حبه باشد حساب می‌کرد.

وي چند سالي پيش از شروع دعوت عباسي در "حميمه" متولد شد و با وجود آن كه از "سفاح" بزرگتر بود به جهت اين كه مادر منصور كنيز بود سفح به خلافت رسید. منصور به هنگام درگذشت سفاح در سفر حج بود و هنگامي كه خبر درگذشت برادرش را شنيد خود را به عراق رسانيد و چون از مدتي پيش به وليعهدي معين شده بود زمام امور را بدست گرفت.

منصور در سال 158 ه.ق بر اثر بيماري سوء هاضمه كه مدت ها بدان مبتلا بود درگذشت و دوران خلافت 22 ساله وي كه پر از حوادث گوناگون بود، پایان یافت. وي در هنگام مرگ 68 سال داشت و در قبرستان "معلاة" در مکه دفن شد.

۳ مهدی عباسی (۱۵۸ –  ۱۶۹ ق).

۴ هادی عباسی (۱۶۹ – ۱۷۰ ق).

۵ هارون الرشید (۱۷۰ –  ۱۹۳ ق)
در شهر ری زاده شد و در توس خراسان درگذشت. او پنجمین و نام آورترین خلیفه این دودمان  عرب بود. او از شهریور165 تا فروردین 188 فرمانروایی کرد.

هارون پسر المهدی سومین خلیفه عباسی بود. مادرش کنیزی یمنی به نام الخیزران بود. او زنی پرنفوذ بر شوهر و پسرش بود.

در زمان هارون بغداد به اوج شکوه و زیبایی خود رسید. وی پرشکوه‌ترین کاخ را در بغداد ساخت.  بردگان و درباریان بسیار از کاخ او پاسداری می‌کردند. پس از چندی او کاخی دیگر به نام رقّاح را در شمال  سوریه ساخت. او پس از جاگیر شدن در رفاح هرگز به بغداد بازنگشت.و سرانجام  در هنگام سفر به بخش‌های شرقی فرمانرواییش بیمار شد و مرد.

 

۶ امین عباسی (۱۹۳ –  ۱۹۶ ق)

امین در شوال سال ۱۷۰ هجری، در رصافه دیده به جهان گشود، تولد او شش ماه بعد از برادرش مأمون بود. مادرش زبیده دختر جعفر بن منصور بود. از خصوصیات نسبی امین، هاشمی بودن پدر و مادرش است، که در هیچ یک از خلفای بنی عباسی دیده نشده‌است. از نطر چهره او یکی از زیباترین جوانان به شمار می‌رفت. او سفید چهره و قد بلند و دارای قدرت و شجاعت بود.امین پنج سال بیشتر نداشت، که پدرش او را به عنوان ولی عهد خویش قرار داد پدرش خلافت را پس از وفات خویش به امین، مأمون و قاسم سپرده بود ، اما امین پس از وفات پدرش مأمون و قاسم را خلع کرده، و برای فرزندش موسی به عنوان جانشین بعد از خودش بیعت گرفت. او تنها چهار سال و هشت ماه پس از نشستن بر کرسی خلافت توسط سپاه مأمون که به رهبری عبدالله بن طاهربود، کشته شد.او در آن زمان ۲۸ سال سن داشت.

 

۷ مأمون عباسی (۱۹۶ –  ۲۱۸ ق)

مأمون که با کمک فضل بن سهل بر سر کار آمده بود، موفق شد پس از کشتن برادرش امین، و از میان بردن فضل بن سهل و امام رضا ع راه را برای خلافت خویش هموار کند.وی که احساس می کرد خراسان از مرکزیت دنیای اسلام به دور است و در عین حال می بایست موافقت خاندان عباسی را در بغداد به دست آورد، در سال 204 هجری به بغداد منتقل شد.وی در سال 218 بیمار شد و پس از چندی درگذشت.

۸ معتصم عباسی (۲۱۸ –  ۲۲۷ ق).

۹ واثق عباسی (۲۲۷ –  ۲۳۲ ق).

۱۰ متوکل عباسی (۲۳۲ –  ۲۴۷ ق).

۱۱ منتصر عباسی (۲۴۷ –  ۲۴۸ ق).

۱۲ مستعین عباسی (۲۴۸ – ۲۵۲ ق).

۱۳ معتز عباسی (۲۵۲ –  ۲۵۵ ق).

۱۴ مهتدى عباسى (۲۵۵ – ۲۵۶ ق).

۱۵ معتمد عباسى (۲۵۶ –  ۲۷۹ ق).

۱۶ معتضد عباسى (۲۷۹ –  ۲۸۹ ق).

۱۷ مکتفى عباسى (۲۸۹ –  ۲۹۵ ق).

۱۸ مقتدر عباسى (۲۹۵ – ۳۲۰ ق).

۱۹ قاهر عباسى (۳۲۰ – ۳۲۲ ق).

۲۰ راضى عباسى (۳۲۲ –  ۳۲۹ ق).

۲۱ متقى عباسى (۳۲۹ –  ۳۳۳ ق).

۲۲ مستکفی (۳۳۳ – ۳۳۴ ق).

۲۳ مطیع عباسى (۳۳۴ – ۳۶۳ ق).

۲۴ طایع عباسى (۳۶۳ – ۳۸۱ ق).

۲۵ قادر عباسى (۳۸۱ – ۴۲۲ ق).

۲۶ قائم عباسى (۴۲۲ – ۴۶۷ ق).

۲۷ مقتدی عباسى (۴۶۷ – ۴۸۷ ق).

۲۸ مستظهر عباسى (۴۸۷ – ۵۱۲ ق).

۲۹ مسترشد عباسى (۵۱۲ – ۵۲۹ ق).

۳۰ راشد عباسى (۵۲۹ – ۵۳۰ ق).

۳۱ مقتضی عباسى (۵۳۰ – ۵۵۵ ق).

۳۲ مستنجد عباسى (۵۵۵ – ۵۶۶ ق).

 ۳۳ مستطیء عباسى (۵۶۶ – ۵۷۵ ق).

۳۴ ناصر عباسى (۵۷۵ – ۶۲۲ ق).

۳۵ ظاهر عباسى (۶۲۲- ۶۲۳ ق).

۳۶ مستنصر عباسى (۶۲۳ – ۶۴۰ ق).

۳۷ مستعصم عباسى (۶۴۰ – ۶۵۶ ق).



با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 5 اسفند 1393برچسب:, | 1:35 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |